Aandacht richten versterkt performance

Aandacht richten versterkt performance 

Wie kent het niet: de werkdag is een parcours van deadlines halen, overleggen, brandjes blussen, even sparren op de gang en afwerken van e-mails. De steeds flexibeler  werkomgevingen van het Andere/Nieuwe Werken en de smartphone die voortdurend iets van je vraagt dwingen je bewust je aandacht te verdelen. De kwaliteit én effectiviteit die jij en je medewerkers leveren hangen niet alleen af van het maken van keuzes, maar wordt veel meer bepaald door de aandacht die je weet te geven aan wat je doet. Aandacht is als een schijnwerper; je kunt het maar op 1 ding tegelijk richten.  Professionals versterken hun performance als ze die schijnwerper bewust kunnen hanteren. 

De standaard-instelling van ons denkvermogen is associatief, los denken, dat doen we gemiddeld 50 % van onze tijd (tijdens sporten en vrijen minder, op het werk meer). Dit onaandachtige denken gaat grotendeels over je ‘ik’ (ego) en bestaat uit terugblikken op wat gebeurd is, vooruitblikken en plannen en zorgen maken over wat er zou kunnen gebeuren en hoe dit te voorkomen. We worden meestal meer gestoord door het geklets en gepieker in ons hoofd dan door het geklets om ons heen! Als je zelf je aandacht niet stuurt, gaat ie voortdurend alle kanten op.

Scherp stellen

Bewust je aandacht kunnen inzetten maakt mensen effectiever. Recente studies geven aan hoe aandacht werkt en hoe je hier, als kenniswerker en manager, slimmer mee om kunt gaan. Een belangrijk aspect is concentratie: de vaardigheid om je aandacht te kunnen scherpstellen op wat je doet. Je denkvermogen is optimaal in het oplossen van een vraagstuk als je minstens drie kwartier geconcentreerd kunt werken. Een tweede aspect is keuze: bewust kiezen om je aandacht te geven aan wat je gaat doen. Als je een functioneringsgesprek met volle aandacht voert, merk je beter op waar je medewerker eigenlijk behoefte aan heeft. Een projectmeeting waarbij ieder met volle aandacht aanwezig is, levert meer op. Alles wat je aandacht geeft, wordt beter.

Uitzoomen

Soms word je in beslag genomen door een gebeurtenis, terwijl je dat niet wilt. Bijvoorbeeld op die ene kritische opmerking of scherpe email van een klant blijft je maar bezig houden. Of het gesprek met de accountmanager over een leveringskwestie.  Je kunt leren om ‘uit te zoomen’ met je aandacht en vanuit de grotere context de situatie te beschouwen. Mindfulness of aandachtstrainingen gaan onder meer in op bewust leren met afstand te kijken naar jezelf.

Je kunt je output sterk verbeteren door jezelf en je medewerkers te leren de aandacht bewust scherp te stellen of juist met bredere blik te kijken. Meer weten?  Kom naar de inspiratiemiddag van Nieuwe dimensies op 24 september van 14.30 tot 17.00 uur, zie

http://www.nieuwedimensies.nl/aandacht-=-performance 

Je hebt een afspraak met een collega, je komt net te laat en hebt je helaas niet helemaal goed kunnen voorbereiden, waardoor het gesprek wat rommelig verloopt. Vervolgens komt een medewerker om raad, maar je merkt dat je maar met een half oor luistert en niet echt de rust hebt om goed te adviseren. Je aandacht is al bij de bespreking met je manager van zo meteen. Wanneer je je manager gevonden hebt zit je nog met je hoofd bij het onbevredigende gesprek met je medewerker, waardoor je niet helemaal erbij bent. Je rolt de lunchpauze in en verorbert al pratend een broodje. Als je na de lunch een rondje loopt met een collega, wijst die je erop dat het lekker weer is. Je voelt de zon op je huid en je ontspant. Je realiseert je nu dat je je medewerker wel wat meer aandacht had kunnen geven. 

Tips voor het trainen van je aandacht

  1. Doe 1 ding tegelijk, kies wat je doet en concentreer je hierop voor minstens een half uur (zet je inkomende e-mail uit)
  2. Plan korte onderbrekingen tussen je activiteiten of om het uur (3 minuten even pauze om je hersenen te ontspannen, even dagdromen)
  3. Check regelmatig bij jezelf (ook in besprekingen): ben ik er nog met mijn aandacht bij? Adem diep in en uit en kijk even rond.
  4. Als je merkt dat je piekert of geraakt bent door iets en je aandacht verstrakt is, leun achterover en geef bewust aandacht aan de kamer/ruimte waar je in zit. Zo zoom je uit.
  5. Als je een bila hebt, oefen eens om met volle aandacht te luisteren

 

‘’Alles wat je aandacht geeft groeit en wordt meer’’

Wij werken o.a. voor:

Bezoekadres


Postadres
idem als bezoekadres
T 06 - 8321 9170
E info@developmentatwork.nl
I www.nieuwedimensies.nl