Kwaliteit in klantrelaties

Als verkopende organisatie is het cruciaal duurzame klantrelaties te bouwen waarin opdrachten je worden gegund in plaats van afgedwongen. Verkopen op basis van vakmanschap, vertrouwen, oprechte interesse en betrokkenheid. Je beleeft dan vaker 'flow'-ervaringen: momenten dat verkopen als vanzelf en moeiteloos gaat. Dit kan gebeuren als je je minder richt op de uitkomst en de prestatie, maar meer op het overbrengen van bezieling en betrokkenheid. Dan ben je in staat om wezenlijk en echt contact te maken. En dat merken klanten. De weg is dan belangrijker dan de eindbestemming, en paradoxaal genoeg bereik je de eindbestemming dan eerder.

Succesvolle organisaties, adviseurs en verkopers beïnvloeden zonder kracht te gebruiken. Zij overtuigen niet, maar zij helpen hun gesprekspartners een goede keuze te maken. Zij winnen of verliezen niet, maar zij vertrouwen op de 'flow' en de kwaliteit van het contact. Zo krijgen ze meer commercieel succes en werken met minder moeite en met meer plezier. Slechts 2% van het succes van topverkopers bestaat uit productkennis en 98% uit mensenkennis. De belangrijkste sleutel tot mensenkennis en echte verandering is zelfkennis. Door zelf te veranderen, verander je de relatie met je klanten op fundamenteel niveau.

In onze aanpak gaan wij uit van de natuurlijke principes die topverkopers toepassen en waarmee ze zich onderscheiden van gemiddelde verkoper. 's Werelds beste autoverkoper Joe Girard omschrijft verkopen als volgt:

Coachend verkopen: al het mogelijke doen om de klant te helpen.

De klant helpen kopen is dus eigenlijk het devies. Dit is een flinke paradigmawisseling ten opzichte van traditioneel verkopen. Als je iemand helpt, ben je niet meer gericht op het afsluiten van de order, maar volledig afgestemd op de behoefte van de klant, waardoor die zich vrij voelt om alle opties te onderzoeken, inclusief die van jou.

Resultaat

Een traject "Bezield Verkopen" werkt als aanjager van vernieuwing en verbetering van het commerciële of verkoopproces. Deelnemers maken zich een andere manier van verkopen, accountmanagement en relatiebeheer eigen. Ze ontwikkelen een nieuwe mentaliteit die 'zachter' lijkt, maar 'harder' werkt. Deelnemers krijgen inzicht in hun eigen gedragspatronen en die van hun klanten en leren de juiste communicatievormen toe te passen.

Aanbod

Ons aanbod is altijd op maat na een gedegen inventarisatie. Vervolgens creëren wij in samenspraak een programma dat de volgende elementen kan bevatten:

  • Echt contact maken met klanten zonder te pushen.
  • Van een Unique Selling Proposition naar een Unique Buying Proposition en andere verkooptechnieken en -principes.
  • Inzicht in verschillende klanttypes op basis van een MDI-assessment.
  • Het omgaan met weerstand bij jezelf en anderen.
  • Samenwerking binnen een salesteam.
  • Persoonlijk en innerlijk leiderschap.
  • Het voeren van lastige gesprekken met klanten, bijvoorbeeld met de methodiek van Crucial Conversations of Geweldloze Communicatie.

Your biggest opportunity may be right where you are now. Napoleon Hill

In één dag naar Nieuwe Dimensies

Om kennis te maken met onze manier van werken, nieuwe inspiratie te vinden of een basis te bieden voor een groep managers, professionals of specialisten in een bedrijf organiseert Nieuwe Dimensies ook eendaagse workshops rondom commercieel contact. Kijk hiervoor onder workshops.

Wij werken o.a. voor:

Bezoekadres


Postadres
idem als bezoekadres
T 06 - 8321 9170
E info@developmentatwork.nl
I www.nieuwedimensies.nl